Een akte van levering, ook wel leveringsakte of transportakte genoemd, is een juridisch document, waarin het eigendom van een woning van verkoper naar koper wordt overgedragen. De leveringsakte wordt opgesteld door de notaris en door zowel de verkoper(s) als de koper(s) ondertekend. Vervolgens tekent ook de notaris de akte en wordt deze geregistreerd bij het kadaster. Deze registratie is nodig om de eigendomsoverdracht officieel te maken en toegankelijk voor het publiek.
In de leveringsakte staat onder andere:
De kosten voor een leveringsakte of transportakte verschillen per notaris. Gemiddeld zullen de kosten tussen de €200 en €500 liggen. Let op. Dit is alleen voor de akte van levering. De totale kosten inzake de levering liggen hoger, doordat er nog kosten bijkomen, zoals de inschrijving bij het kadaster en BTW.
De leveringsakte zorgt ervoor dat de woning van eigendom wordt overgedragen en dus op jouw naam komt te staan. In de hypotheekakte staan de voorwaarden en alle gegevens van de hypotheek die je afsluit om de woning aan te kopen.
Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een van de reviews!