In het koopcontract is een artikel over bankgarantie/ waarborgsom opgenomen. Daarin staat de hoogte van het bedrag en de uiterlijke datum waarop dit bedrag bij de notaris binnen moet zijn. De waarborgsom bedraagt 10% van de koopprijs en moet vaak binnen een aantal weken na het tekenen van het koopcontract overgemaakt worden aan de notaris. Vaak is de waarborgsom te hoog om met eigen middelen te voldoen. We vragen dan een bankgarantie aan. De bank of hypotheekverstrekker staat dan garant voor de waarborgsom totdat de overdracht bij de notaris is.
Een bankgarantie is een schriftelijke verklaring van de bank, waarin de bank verklaart dat zij garant staat voor het te betalen bedrag als jij je verplichtingen niet nakomt. Als de verkoop van de woning toch niet doorgaat, bijvoorbeeld omdat je de hypotheek niet rond krijgt, dan betaalt de bank de waarborgsom aan de verkoper. Jij bent dat bedrag vervolgens verschuldigd aan de bank.
Als je de waarborgsom zelf betaalt, dan krijg je dit bedrag op het moment van passeren weer teruggestort. Bij de notaris betaal je ook nog de kosten koper, deze kosten worden dan afgetrokken van de al betaalde waarborgsom en het verschil dat overblijft krijg je terug.
De kosten voor bankgarantie zijn vaak 1% van het bedrag waarvoor de bank garant staat. Stel, je hebt een woning gekocht voor €400.000. De waarborgsom die je moet overmaken naar de notaris bedraagt dan €40.000. Als je kiest voor bankgarantie dan betaal je 1% van €40.000 aan de bank, dit is €400.
Helaas zijn de kosten voor een bankgarantie niet fiscaal aftrekbaar bij de inkomstenbelasting. Ze worden beschouwd als een eenmalige transactiekost en vallen niet onder de aftrekbare financieringskosten.
Om gebruik te maken van bankgarantie hoef je zelf niets te regelen. In de gesprekken die wij met je hebben zullen wij altijd vragen of je de waarborgsom zelf wilt betalen of dat je kiest voor het garant staan van de bank. Wij vragen deze dan voor je aan.
Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een van de reviews!