Stappenplan Eerste Huis Kopen - Hoe werkt dat?
Onafhankelijk advies
De laagste rente
Service & kwaliteit

Stappenplan eerste huis kopen

Misschien heb je op Funda je oog laten vallen op een mooi huis of heb je er zelfs al één of meer bezichtigd. Maar een huis kopen, hoe werkt dat eigenlijk? Er zijn verschillende stappen die je doorloopt bij de aankoop van een woning. We kunnen ons voorstellen dat je veel vragen hebt. Met ons stappenplan helpen we je graag wat op weg.

Stap 1: Oriënterend gesprek met een hypotheekadviseur

De zoektocht naar je eerste huis begint bij een goede oriëntatie. Begin met het in kaart brengen van je woonwensen. Naar wat voor woning ben je op zoek? Vervolgens kom je bij ons op gesprek en kijken we naar je financiële situatie. Wat kun je op basis van je inkomen aan hypotheek krijgen en is dat voldoende om aan je woonwensen te voldoen? Wij denken met je mee en kijken ook of je de maandelijkse lasten kunt dragen.

Stap 2: Huizen bezichtigen

De leukste stap van het stappenplan: het bezichtigen van je potentiële huis. Zodra je weet wat je wensen zijn en wat je aan maximale hypotheek kunt krijgen, kun je gericht gaan zoeken. Start Funda maar op en de zoektocht naar jouw droomhuis kan beginnen.

Stap 3: Bod uitbrengen

Heb je het huis van je dromen gevonden? Dan is het tijd om daar een bod op uit te brengen. Vaak gaat dit op basis van inschrijving en heb je maar een korte tijd om hierover na te denken. Naast de hoogte van het bedrag zijn er ook een aantal ontbindende voorwaarden die je mee kunt nemen, zoals het kopen onder voorbehoud van financiering of een bouwkundige keuring. Weet je niet goed waar je goed aan doet? Bel ons dan gerust even op, dan denken we met je mee.

Stap 4: Het koopcontract tekenen

Yes, je bod is geaccepteerd! Nu teken je bij de makelaar of digitaal het koopcontract. Hierin staat precies wat je hebt gekocht, wanneer je de sleutel krijgt en andere afspraken die zijn gemaakt. Heb je het bod uitgebracht met ontbindende voorwaarden? Dan is de koop pas definitief als aan al deze voorwaarden voldaan is. Na het tekenen van het koopcontract heb je nog 3 dagen bedenktijd. Tijdens deze bedenktijd kun je (zonder opgave van reden) nog van de koop van het huis afzien.

Stap 5: Je huis laten taxeren

Eén van de documenten die de bank graag wil zien voordat ze een hypotheek verstrekt is het taxatierapport. Daarom is het belangrijk dat je het huis laat taxeren. De taxateur gaat langs bij de door jullie gekochte woning en bepaalt de waarde hiervan. Je kan zelf op zoek gaan naar een taxateur, maar wij hebben er ook een aantal in ons netwerk.

Stap 6: Hypotheek afsluiten

Nu begint het echte werk, zorgen dat het huis ook betaald kan worden. Je komt weer langs bij ons op kantoor en we gaan bepalen welke hypotheekvorm je wilt en hoe lang we de rente vast gaan zetten. Vervolgens hebben wij een aantal gegevens van je nodig, denk aan je loonstrook, werkgeversverklaring, getekende koopovereenkomst en meer. Dit dienen wij in bij de bank om aan te tonen dat je het allemaal kunt betalen.

Zodra de bank akkoord is sturen ze ons een hypotheekaanbod. Dan kom je nog een keer bij ons langs om het aanbod te tekenen. En dan is het bijna officieel!

Stap 7: Overlijdensrisicoverzekering afsluiten

Een onderwerp waar we het vaak liever niet over hebben, maar wat wel heel belangrijk is om over na te denken is de overlijdensrisicoverzekering. Je huis wordt vaak in 30 jaar afbetaald, maar in deze 30 jaar kan er veel gebeuren. Als jij je huis samen met een partner koopt en een van beiden komt te overlijden, dan valt er een deel van het inkomen weg. Om te zorgen dat je partner en/of gezin niet in financiële problemen komen adviseren wij om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Met het geld dat deze verzekering uitkeert zijn jouw nabestaanden in staat om (een deel van) de hypotheek af te lossen en dus in het huis te blijven wonen.

Stap 8: Woonverzekeringen regelen

Als je straks in je nieuwe huis gaat wonen zijn er ook wat verzekeringen die je moet regelen. De opstalverzekering is verplicht, hiermee verzeker je alle schade aan je huis. Bijvoorbeeld door storm of brand. Wij raden ook aan om een inboedelverzekering af te sluiten, waarmee je al de spullen in je huis verzekerd.

Stap 9: Gas en elektriciteit aanvragen

Vaak kun je tot 3 maanden voor je gaat verhuizen al gas en elektriciteit aanvragen voor je nieuwe woning. De meeste energieleveranciers vragen je dit uiterlijk twee weken voor het verhuizen te doen, zodat ze gelijk energie kunnen leveren op het moment dat jij de sleutel krijgt. Er zijn verschillende vergelijkingssite waar je energieaanbieders en hun prijzen met elkaar kunt vergelijken. Ben je dit vergeten af te sluiten? Geen zorgen, je wordt gelukkig niet gelijk afgesloten. Je netbeheerder zal gewoon stroom blijven leveren. Wel is het slim om zo snel mogelijk een energiecontract af te sluiten. De kosten aan gas en elektra die je in de tussentijd gemaakt heb betaal je op een later moment aan je nieuwe energieleverancier.

Stap 10: Naar de notaris en sleuteloverdracht

Je huis komt steeds dichterbij. Voordat je naar de notaris gaat, spreek je met de makelaar af bij de woning. Samen controleer je of het huis wordt opgeleverd zoals jullie hebben afgesproken. Vervolgens ga je langs bij de door jou gekozen notaris en zet een handtekening onder de hypotheekakte en leveringsakte. Ook betaal je hier de kosten koper: notariskosten, kosten voor hypotheek advies, taxatiekosten, etc.

Vervolgens krijg je de sleutel en word je officieel eigenaar van de woning. Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Belastingaangifte doen

Belastingaangifte doen

De eerste keer dat je belastingaangifte doet na het kopen van je nieuwe huis, kun je de kosten koper van de belasting aftrekken. Dit zijn onder andere:

  • Advies- en bemiddelingskosten voor de hypotheekadviseur
  • Notariskosten voor de hypotheekakte
  • Taxatiekosten
  • Kosten voor de aanvraag van NHG (indien van toepassing)
  • Kosten voor je bouwdepot
  • Hypotheekrente

Veelgestelde vragen

Welke documenten wij opvragen verschilt per hypotheekverstrekker, hypotheek en je persoonlijke situatie. Als je bij ons op gesprek komt sturen wij je altijd een lijst met alle documenten die we van je nodig hebben. Denk hierbij aan: legitimatie, loonstrook, werkgeversverklaring, taxatierapport, getekende koopovereenkomst en meer.

Vanaf het moment dat je bij de notaris bent geweest gaat ook de hypotheek in. Deze betaal je altijd achteraf. Bij de meeste banken wordt je hypotheek op de 1e van de maand afgeschreven. Op 1 september betaal je dus voor de maand augustus. December is bij veel banken een uitzondering op de regel, dan betaal je vaak op de laatste dag van de maand. Let op. Als je pas halverwege de maand naar de notaris gaat voor de overdracht kan het zijn dat je eerste betaling pas de maand daarop is.

Voor nieuwbouw geldt bovenstaande ook, alleen betaal je hier niet gelijk het volledige hypotheekbedrag. Je betaalt eerst voor de aankoop van de grond en de al gemaakte bouwkosten. Het overige hypotheekbedrag komt in een bouwdepot.

Van begin tot eind duurt de aanvraag van een hypotheek gemiddeld 6 weken. In sommige gevallen zal dit iets sneller gaan en in andere gevallen zal er wat meer tijd nodig zijn om de hypotheek rond te krijgen.

Nadat je de koopovereenkomst hebt ondertekend schakel je een notaris in. Als kopende partij mag je de notaris kiezen, dit omdat jij ook degene bent die de kosten hiervoor betaalt.

Gratis eerste gesprek met een adviseur

Reviews

Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een van de reviews!